Ce trebuie să știi atunci când vrei să conduci cu viteză mare pe drumurile publice

sfaturi

Zilnic mor oameni, în special tineri, pe șoselele din România, iar munca de prevenție pare a nu fi eficientă așa că pentru cei care nu se tem de accidente și nu pot trăi fără puțin teribilism și fără să meargă cu foarte mare viteză se impun câteva sfaturi practice.

1. Mașina este o armă cu care te poți sinucide, îi poți omorî pe cei care te însoțesc sau pe ceilalți din jur. La școala de șoferi ești învățat să folosești ”arma” pentru scopuri domestice, iar permisul de conducător auto este, la fel ca și cel de port-armă, pentru a folosi mașina în condițiile legii.

Exact ca în cazul oricărei arme letale, dacă vrei să folosești mașina în afara legii prima dată trebuie să te duci cu ea într-un poligon. Trebuie să vezi ce se întâmplă când frânezi brusc, când tragi de volan mai tare, să încerci să te întorci cu ea pe loc și să vezi cum se comportă în tot felul de alte situații limită.

La fel ca la o armă de foc unde trebuie să consumi câteva încărcătoare pentru a te obișnui să tragi cu ea, la fel și la o mașină trebuie să consumi câteva perechi de cauciucuri.

Până ce nu știi cum reacționează mașina în condiții limită, condusul cu viteză pe drumurile publice nu este decât o ruletă rusească.

2. Ca la orice armă trebuie să știi foarte bine din ce e compusă, cum funcționează și mai ales cum se întreține. Lipsa acestor informații duce de cele mai multe ori la accidente stupide, dar mortale.

3. La viteze mult peste cele legale, folosirea bruscă a sistemului de frânare este cea mai proastă idee. Este preferabil să alegi o variantă de evitare a unui eventual obstacol major sau de redresare a mașinii folosind volanul fără să îl bruschezi. Șoselele din România, din cauza materialelor de proastă calitate folosite la asfalt, chiar și atunci când sunt aparent curate nu permit frânarea uniformă cum vedem noi plin clipurile cu raliuri sau drifturi făcute prin alte țări.

Dacă pe o autostradă poți opri la viteze mari prin frânare bruscă, la noi, în România, este cea mai mare greșeala să încerci o asemenea manevră. Niciun sistem electronic al mașinii nu va putea să te redreseze dacă derapajul mașinii se produce în lateral.

4. La manevre bruște efectuate cu viteză, cauciucurile mașinii trebuie să aibă cel puțin o jumătate de atmosferă în plus față de presiunea normală, deoarece inerția și greutatea mașinii transmise unei singure roți duc efectiv la dejantarea anvelopei și la pierderea totală a controlului mașinii. Atenție. O presiune mai ridicată în anvelope va duce și la diminuarea aderenței în timpul rulajului normal și la mărirea distanței de frânare.

5. Sub nicio formă nu se frânează și nu se fac manevre de evitare atunci când mergi peste viteza regulamentară și apare în fața mașinii o pisică, un câine sau un alt animal de talie mică. Se ține bine de volan și se frânează progresiv fără a se încerca evitarea impactului. Timpul de reacție în astfel de cazuri este mult prea mic pentru a avea și timp să te asiguri dacă manevra nu pune în pericol viața altor participanți la trafic.

6. Niciodată nu se merge ca la raliu pe un drum pe care nu îl cunoști foarte bine. Problemele de structură rutieră pot însemna diferența între viață și moarte atunci când rulezi cu viteză.

7. Nu se conduce cu viteză atunci când în mașină sunt mai mult de două persoane. Fiecare kilogram în plus contribuie la mărirea inerției în curbe și îngreunează orice manevră de control eficient al mașinii la viteză.

8. Niciodată, dar absolut niciodată, nu se conduce cu viteză excesivă dacă drumul nu este uscat. Acvaplanarea este una dintre senzațiile care ar trebui experimentate obligatoriu într-un poligon pentru a se realiza pericolul, deoarece acest fenomen este unul dintre puținele în care nu se poate controla absolut deloc autovehiculul.

9. Când conduci cu viteză excesivă se interzice orice activitate care îți poate perturba atenția, muzica, glume, fumat etc. Un pilot de raliu sau un șofer foarte bun poate controla o mașină pe deplin până la 50 km pe oră. Peste această viteză controlul asupra mașinii scade treptat, astfel că la 150 km pe oră rolul șoferului, oricât de bun ar fi, în evitarea unui accident este de sub 50%.

10. Mergi la service atunci când e de schimbat ceva la suspensia sau direcția mașinii și privește cu atenție sistemele care susțin și manevrează roțile și apreciaza singur cam cât de rezistent poate fi automobilul și cam de la ce viteză te transformi din șofer în kamikaze.

Desigur că sfatul nostru este să nu depășească nimeni viteza regulamentară, să nu se încalce codul rutier etc. Dar în orice situații, mai ales în cele în care se încalcă normele rutiere, o bună cunoaștere a mașinii și a modului în care reacționează aceasta în situații limită poate salva vieți.

Iosub Robert




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *