Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de confidentialitate si protectia datelor. Click aici pentru detalii.

Caravana „Poftă de Carte”, în județul Neamț: 255 de copii și părinții lor au participat la sesiuni de citit interactiv

educ.-proiect

Caravana„ Poftă de Carte” – inițiată în octombrie 2016 de Asociația OvidiuRo – a ajuns în perioada 20 – 24 februarie în județul Neamț, unde primăriile estimează pentru anul acesta un nu
măr total de 3571 de copii care pot beneficia de programul național Fiecare Copil în Grădiniță (FCG). Programul lansat în februarie 2016 încurajează accesul la grădiniță al copiilor care provin din familii defavorizate (sub 284 lei/membru familie venit lunar) prin acordarea lunară de tichete sociale pentru grădiniță, condiționate de prezența zilnică.

Caravana „Poftă de Carte” are ca obiectiv încurajarea cititului interactiv şi a unei alimentaţii sănătoase în grădinițele din comunitățile defavorizate și își propune totodată să informeze părinții cu privire la Legea nr. 248/2015. Caravana beneficiază de suţinerea Carrefour România şi Carrefour Foundation, iar anul acesta școlar, 10.000 de copii defavorizați din toată țara vor primi
câte o carte pentru acasă și 1.000 de cărți uriașe ilustrate vor ajunge în grădinițe, în cadrul proiectului.

În județul Neamț, 255 de copii de vârstă preșcolară au participat la sesiunile de citit interactiv din cărți uriașe și au primit câte o carte ilustrată după lecția-degustare desfășurată în grădinițele din comunele Oniceni, Valea Ursului și Văleni – unde au fost oferite cărți uriașe ilustrate, fructe și legume, materiale educaționale și produse de igienă, ca parte a Caravanei „Poftă de Carte”. Cele 3 comune (11 sate) au fost selectate cu sprijinul autorităților locale și județene, pe baza statisticilor disponibile referitoare la mărimea populației preșcolare, rata de marginalizare și gradul de cuprindere a copiilor defavorizați în învățământul preșcolar.

În cele 3 comune vizitate, accesul copiilor la grădiniță este îngreunat de: lipsa spațiului, numărul redus de microbuze școlare, lipsa rechizitelor și a mobilierului în sălile de clasă.

Cum funcționează: Copiii de vârstă preșcolară – indiferent dacă sunt înscriși sau nu – sunt invitați alături de părinții lor să participe la sesiuni de citit interactiv la grădinița din localitate. La finalul acestor sesiuni, fiecare copil primește propria carte – ,,Să mâncăm multe culori” – personalizată cu numele lui de către profesor, pe care o poatCaravana OvidiuRo_Neamt_1e lua apoi acasă. Tema sesiunilor de citit de anul acesta este alimentația sănătoasă, iar activitatea pornește de la o carte publicată inițial în limba engleză și adaptată de OvidiuRo pentru copiii din România.

,,Misiunea noastră este ca fiecare copil să poată beneficia de educație preșcolară de calitate. Grădinițele din mediul rural sunt, din păcate, slab dotat
e, cu toate că cei mici își doresc foarte mult jocuri și cărți ilustrate. Copiii sunt încântați când cineva le citește, iar cărțile îi cuceresc instantaneu. Cărțile uriașe pe care le aducem sunt o noutate, iar pentru cei mai mulți dintre ei, cartea pe care o primesc este și prima lor carte – ceea ce este îngrijorător, având în vedere rezultatele unui studiu american ce arată că un copil provenind din mediile defavorizate (deci cu acces limitat la resurse educaționale) are în vocabular, în medie, 500 de cuvinte până la vârsta de 3 ani, comparativ cu ceilalți copii, care își însușesc 1100 de cuvinte în primii 3 ani de viață. Sperăm ca tehnicile de citit interactiv propuse de noi să le fie utile atât educatorilor cât și părinților – cu impact direct asupra dezvoltării cognitive a celor mici.”
, a declarat Maria Gheorghiu, cofondator OvidiuRo.

Caravana „Poftă de carte” va ajunge la copii defavorizați din toate cele 41 de județe ale țării până la finalul anului acesta școlar, proiectul fiind o continuare firească a Caravanei de vară FCG ce a acoperit 99 de comunități din 15 județe. Carrefour a suţinut și Caravana de Vară FCG, pe parcursul căreia au fost distribuite preșcolarilor un număr de 6.000 de cărți, iar peste 3.000 de părinți au fost consiliați cu privire la importanța educației timpurii și a cititului împreună cu cei mici.

60.000 de copii provenind din familii defavorizate au fost înscriși în programul național Fiecare Copil în Grădiniță până în decembrie 2016, dintr-un total de 110.000 estimați de Ministerul Muncii, la nivel național. În medie, 64% dintre copiii atrași în program au avut prezență zilnică în lunile septembrie – decembrie 2016 și au beneficiat de tichetul social pentru grădiniță, un prim rezultat palpabil al legii fiind creșterea frecvenței copiilor.

Legea nr. 248/2015 răspunde obiectivelor cu privire la reducerea abandonului școlar (la 11.3%) și a sărăciei și inechității sociale ce derivă din Strategia Europa 2020. În 2015, rata abandonului școlar în România ajunsese la 19.1% și se estimează că în prezent doar unul din trei copii săraci beneficiază de educație timpurie.

România este a doua dintre țările cu cea mai mare inegalitate socio-economică din UE2 iar acest decalaj se reflectă în mod direct în nivelul de alfabetizare și performanțele copiilor la citit. Potrivit Raportului de țară realizat de ELINET3, România este pe locul 23 (din cele 24 de state UE participante la evaluările PIRLS în 2011) cu peste 35% dintre elevii de clasa a IV-a demonstrând probleme serioase la citit (același procent de 35% reprezintă proporția copiilor expuși riscului abandonului timpuriu al școlii).

foto credit: Asociația OvidiuRo




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *