Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de confidentialitate si protectia datelor. Click aici pentru detalii.

Cu 132 de ani în urmă, pe 7 iunie se năștea Henri Coandă

1886 Henri Coanda s-a nascut la Bucuresti, la 7 iunie, fiind al doilea copil al unei familii numeroase. Tatal lui fusese generalul Constantin Coanda, fost profesor de matematica la Scoala nationala de poduri si sosele din Bucuresti si fost prim-ministru al Romaniei pentru o scurta perioada de timp in 1918. Mama sa, Aida Danet, a fost fiica medicului francez Gustave Danet, originar din Bretania.

Inca din copilarie, viitorul inginer si fizician era fascinat de miracolul vantului, lucru ce si-l va si aminti mai tarziu.

1896 Henri Coanda a fost mai intai elev al Scolii Petrache Poenaru din Bucuresti, apoi al Liceului Sf. Sava, unde a urmat primele 3 clase.

1899 La 13 ani, a fost trimis de tatal sau, care voia sa-l indrume spre cariera militara, la Liceul Militar din Iasi.

1903 Termina liceul primind gradul de sergent major si isi continua studiile la Scoala de ofiteri de artilerie, geniu si marina din Bucuresti.

1904 Detasat la un regiment de artilerie de camp din Germania, este trimis la Technische Hochschule (Universitatea Technica) din Berlin-Charlottenburg. Pasionat de probleme tehnice si mai ales de tehnica aviaticii.

1905 Coanda construieste un avion-racheta pentru armata romana.

1907-1908 A urmat de asemenea cursuri universitare in Belgia, la Liege, si la Institutul tehnic Montefiore.

1908 Se intoarce in tara si e incadrat ofiter activ in Regimentul 2 de artilerie. Datorita firii sale si spiritului inventiv care nu se impacau cu disciplina militara, el a cerut si obtinut aprobarea de a parasi armata, dupa care, profitand de libertatea recastigata, a intreprins o lunga calatorie cu automobilul pe ruta Isfahan – Teheran – Tibet.

1909 La intoarcere pleaca in Franta si se inscrie la Scoala superioara de aeronautica si constructii, nou infiintata la Paris, al carei absolvent devine in anul urmator 1910, ca sef al primei promotii de ingineri aeronautici.

Cu sprijinul inginerului Gustave Eiffel si savantului Paul Painleve, care l-au ajutat sa obtina aprobarile necesare, Henri Coanda a efectuat experimentele aerodinamice prealabile si a construit in atelierul de carosaj al lui Joachim Caproni primul avion cu propulsie reactiva de fapt un avion cu reactie, fara elice, numit conventional Coanda-1910 pe care l-a prezentat la al doilea Salon international aeronautic de la Paris 1910.

1910 In timpul unei incercari de zbor din decembrie, pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de langa Paris, aparatul pilotat de Henri Coanda a scapat de sub control din cauza lipsei lui de experienta, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare si a luat foc. Din fericire, Coanda a fost proiectat din avion inaintea impactului, alegndu-se doar cu spaima si cateva contuzii minore pe fata si pe maini. Pentru o perioada de timp, Coanda a abandonat experimentele datorita lipsei de interes din partea publicului si savantilor vremii.

1911-1914 Henri Coanda a lucrat ca director tehnic la Uzinele de aviatie din Bristol, Anglia si a construit avioane cu elice de mare performanta, de conceptie proprie.

In Reims, Henri Coanda prezinta un aparat de zbor cu doua motoare cuplate ce actionau o singura elice.

In calitatea sa de director tehnic al Uzinelor Bristol, Henri Coanda proiecteaza mai multe aparate de zbor „clasice” (cu elice) cunoscute sub numele de Bristol-Coanda. In 1912 unul dintre ele castiga premiul intai la Concursul international al aviatiei militare din Anglia.

1914-1918 Henri Coanda lucreaza la „Saint-Chamond” si „SIA-Delaunay-Belleville” din Saint Denis. In aceasta perioada proiecteaza trei tipuri de aeronave, dintre care cel mai cunoscut este Coanda-1916, cu doua elicii apropiate de coada aparatului. Coanda-1916 este asemanator cu avionul de transport Caravelle, la proiectarea caruia de fapt a si participat.

1916 Se intoarce in Franta, unde a construit un avion de recunoastere foarte apreciat in epoca, prima sanie-automobil propulsata de un motor cu reactie, primul tren aerodinamic din lume si altele.

1926 In Romania, Henri Coanda pune la punct un dispozitiv de detectie a lichidelor in sol. E folosit in prospectarea petrolifera.

In Golful Persic inventatorul roman construieste un rezervor din beton subacvatic pentru depozitarea petrolului.

1934 Obtine un brevet de inventie francez pentru Procedeu si dispozitiv pentru devierea unui curent de fluid ce patrunde intr-un alt fluid, care se refera la fenomenul numit astazi „Efectul Coanda”, constand in devierea unui jet de fluid care curge de-a lungul unui perete convex, fenomen observat prima oara de el in 1910, cu prilejul probarii motorului cu care era echipat avionul sau cu reactie. Aceasta descoperire l-a condus la importante cercetari aplicative privind hipersustentatia aerodinelor, realizarea unor atenuatoare de sunet si altele.

Efectul Coanda. Primele observatii le face cu ocazia studierii primului avion cu reactie din lume, Coanda 1910. Dupa ce avionul decola, Henri Coanda observa ca flacarile si gazul incandescent iesite din reactoare tindeau a ramane pe langa fuzelaj. Abia dupa peste 20 de ani de studii ale lui si altor savanti, inginerul roman a formulat principiul din spatele asa-numitului efect Coanda, numit astfel de profesorul Albert Metral.

1969 Henri Coanda revine definitiv in tara ca director al Institutului de creatie stiintifica si tehnica (INCREST).

1970 Devine membru al Academiei Romane.

1972 Henri Coanda moare la Bucuresti, pe data de 25 noiembrie, la varsta de 86 de ani

2010 La 11 octombrie, cu prilejul implinirii a 100 de ani de la primul zbor, in lume, a unui aparat de zbor cu reactie creat de Henri Coanda, Banca Nationala a Romniei a pus in circulatie, cu scop numismatic, o moneda de argint, comemorativa, intr-un tiraj de 1.000 de exemplare, cu valoarea nominala de 10 lei. Moneda este rotunda, are diametrul de 37 mm, este realizata din argint avand titlul de 999‰, de calitate proof si are greutatea de 31,103 g. Marginea monedei este zimtata. „Monedele din argint, din emisiunea numismatica „Aniversarea a 100 de ani de la construirea primului aparat de zbor cu reactie de catre Henri Coanda”, au putere circulatorie pe teritoriul Romaniei.




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *