De ce au nevoie persoanele publice de un consultant PR ?
Pentru notiunea de PR (Public relations) s-au dat multe definitii dar cea mai elocventa mi se pare a fi cea data de IPRA ( International Public Relations Association): “Relațiile publice sunt funcția managerială care evaluează atitudinea publicurilor, identifica politicile și procedurile unui individ sau ale unei organizații față de interesul public, elaborează și execută un program pentru a dobândi înțelegerea și acceptarea publicului.”
In realitatea romaneasca situatia sta putin diferit in sensul in care daca in tarile europene putem vorbi de persoane publice care isi pot manageria singure relatiile publice, in tara nostra si in special in judetele de provincie cum este si cazul neamtului, autoeducarea in materie de PR dauneaza grav imaginii personalitatilor publice , motiv pentru care avem si o ciclicitate e acestora : politicienii se schimba la intervele de timp , artisti de asemenea , chiar si modelele sociale intra in aceast luping de comunicare si imagine .
Cu siguranta ma intrebati de ce nu isi poate manageria prin forte proprii o persoana publica din Romania propria imagie si stil de comunicare . Raspunsul este simplu, dar dureros . Traim intr-o societate corupta , cu o scara de valori data peste cap , fara modele si care si-a pierdut busola moralitatii . In acest mediu social, cei care ajung sa fie persoane publice intra intr-o masina de spalat creierul si personalitatea, depinzand de un intreg lant al coruptiei si nepotismelor in care orice incercare de evadare nu duce decat la prelungirea pedepsei . Odata riscat din randul multimii , romanul , in speta nemteanul, intra intr-o zona de stres psihic la care fac fata cu greu chiar si profesionistii in domeniu , stres care duce la o desprindere a interesului de sfera gandirii si la o depersonalizare imediata si devastatoare a subiectului .
Concret va propun un exercitiu care se poate aplica la orice fel de persoana ce traieste in mediul social nemtean . Exercitiul consta in a va opri din lecturat articolul dupa aceasta fraza si sa raspundeti in maxim 30 secunde la urmatoarea intrebare . Cine esti tu ? Raspunsul nu trebuie sa includa numele, pentru ca intrebarea nu este cum te cheama si nici ocupatia pentru ca nu a intrebat nimeni cu ce te ocupi, ci doar cine esti tu ca om , cum te definesti ca fiinta ce traieste in acest judet ?
Pentru foarte multi, raspunsul la aceasta intrebare este unul foarte complicat deoarece majoritatea se identifica cu functia pe care o detine , cu meseria pe care o practica sau si mai rau doar cu numele pe care il poarta , nemaiputand sa se autodefineasca ca om in societate si sa se raporteze la resul oamenilor ci doar la ceea ce face el ca persoana .
Acesta este un prim motiv pentru care va spunem ca in Romania cei care fac PR trebuie sa o faca intr-un mod diferit incepand cu interventii nondirective de factura psihologica care sa ajute persoana publica sa se raporteze la restul societatii si sa se redescopere pe sine din punct de vedere uman .
Aceasta prima problema de imagine proprie a persoanei publice duce totdeauna la dezastre de comunicare deoarece un individ care nu poate spune cine este decat raportandu-se la meserie sau ocupatie implicit se va lovi de un zid al oamenilor care se autodefinesc ca oameni normali , cetateni platitori de taxe si impozite care intr-un mental colectiv isi definesc din start pozitia si asteptarile fata de persoana publica care se trezeste ca nu poate comunica de pe o pozitie comuna cu oamenii obisnuiti deoarece au autoevaluari diferite .
Vina in dezastrele de comunicare intre persoanele publice si ceilalti o poarta dupa cum am mai spus , stresul la care este supusa persoana publica in momentul in care atinge acest statut , stres care obliga atat constientul cat mai ales subconstientul oricarui om la o autoprotectie si la o raportare de sine fata de indeletnicirile de zi cu zi, ceea ce duce inevitabil la o izolare fata de restul societatii pe care subiectul o recunoaste , zice ca vrea sa colaboreze cu ea dar instinctual o percepe ca fiind un adeversar si nu un partener de dialog .
Acesta este cel mai important motiv din cele foarte multe, pentru care o persoana publica are nevoie de un specialist in PR care sa ajute la crearea legaturii intre asteptarile oamenilor de rand si nazuintele persoanei publice si sa gaseasca caile de comunicare care sa satisfaca ambele parti caci fara aceste elemente de comunicare, mesajele bilaterale au un statut paralel iar persoana publica nu poate sa cunoasca decat o ascensiune fulminanta urmata in scurt timp de o prabusire prematura .