Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de confidentialitate si protectia datelor. Click aici pentru detalii.

Escrocherii online: Metoda „mesaj de la șef” și fraude cu facturi. Recomandările polițiștilor nemțeni

După lansarea campaniei ,,Preia controlul vieții tale digitale. Nu fi victima unor escrocherii cibernetice!”, polițiștii Compartimentului de Analiză și Prevenire a Criminalității din cadrul Inspectoratul de Poliție Județean Neamț pentru prevenirea infracțiunilor comise prin sisteme informatice și mijloace de plată electronice, revin și ne prezentă câteva dintre modalitățile de fraude ce pot apărea în mediul online.

MODEL RELEASED. Cyber attack, conceptual image. Hacker accessing somebody else’s computer programme.,Image: 367674775, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes

FRAUDA ”MESAJ DE LA ȘEF”

Frauda Mesaj de la șef vizează angajații autorizați să efectueze plăți, care, prin inducere în eroare, sunt determinați să plătească o factură falsă ori să efectueze un transfer.

Cum funcționează?

  • Un autor sună sau trimite un e-mail, pretinzând că este unul din managerii de top din companie.
  • De obicei este bine informat cu privire la organizație.
  • Solicită efectuarea urgentă a unei plăți.
  • Folosește un limbaj persuasiv, de tipul: ”avem încredere în tine, rămâne între noi, eu sunt ocupat acum”.
  • Se referă la o situație sensibilă (ex. control autorități, achiziții etc.).
  • Angajatului i se cere să nu respecte procedura obișnuită de autorizare a plăților.
  • Instrucțiuni complete pot fi trimise mai târziu, de către o persoană sau prin e-mail.
  • Angajatul transferă banii într-un cont al autorului.

FRAUDE CU FACTURI

Autorii te contactează pretinzând că reprezintă un furnizor de bunuri/ servicii legitim. Angajații cu atribuții de efectuare de plăți sunt determinați să plătească pe viitor facturi false în coturile autorilor.

Cum funcționează?

  • Firmă este contactată de cineva care pretinde că este reprezentantul unui furnizor.
  • Poate fi o abordare încrucișată – prin telefon, scrisoare, e-mail etc.
  • Autorul solicită modificarea datelor bancare (numărul de cont, banca la care e deschis etc.) pentru plățile viitoare. Noul cont este deținut/controlat de acesta.

Ce poți face ca organizație

  • Asigurați-vă că angajații sunt informați și cunosc acest tip de fraudă și cum să îl evite.
  • Implementați proceduri clare de verificare a legitimității plăților.
  • Instruiți-vă personalul ca întotdeauna să verifice orice neregulă posibilă la plățile facturilor.

Ce poți face ca angajat

  • Verificaţi orice solicitare pretinsă a fi din partea creditorilor, în special dacă cer modificarea detaliilor bancare pentru viitoare plăți.
  • Folosiţi datele de contact din corespondența anterioară pentru a verifica și nu pe cele din mesajul prin care se solicită modificările.
  • Fiți precaut cu datele despre locul de muncă pe care le postați pe rețelele sociale.
  • Pentru plăți peste o anumită sumă, instituiți o procedură suplimentară de verificare cu beneficiarul.

Sursa: ZiarPiatraNeamt.RO

dolinex


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *