POVARA VIEȚII în SPAȚIU, TIMP

Joi, 22 iunie, ora 17, Muzeul de Artă din Roman a găzduit vernisajul unei expoziții de sculptură și pictură a doi artiști romașcani: Mihai Jitaru și Viorel Maxim. Expoziția este o reântâlnire de suflet, peste spațiu și timp, a doi colegi și prieteni, cu publicul romașcan. Titlul expoziție vorbește despre esența acestei întâlniri și reântoarcere acasă: ”Povara vieții/ Spațiu, timp”. O expoziție complexă și completă de sculptură și pictură, fiecare dintre artiști provocând la o analiză de substanță a sculpturalului și a cromaticii picturale, dincolo de vizualul estetic, sensibilitatea artistică și echilibrul temelor propuse.

Profesorul Viorel Maxim, născut la Drăgășeni, județul Neamț, a urmat cursurile Școlii Populare de Artă din Suceava, secția pictură – grafică, Facultatea de Arte Plastice Emil Bârlădeanu din Bacău și Facultatea de Psihopedagogie Babeș Bolyai, Cluj Napoca. A deschis 8 expoziții personale în Roman, Suceava, Piatra Neamț. A participat la expoziții de grup în Roman, Bacău, Suceava, Iași, București. Un activ participant cu lucrări de pictură și grafică la Anualele și Saloanele de pictură și grafică organizate de Muzeul de Artă din Roman. A realizat  lucrări în frescă și pictură murală la diverse instituții din Roman. A făcut grafica unor volume de poezii și proză.

Profesorul Mihai Jitaru, născut la Poiana, Brusturi, județul Neamț, după 26 de ani ca dascăl, a plecat spre noi orizonturi și se stabilește în 2003 în Italia. Un autodidact pasionat, a învățat de la tatăl său, tâmplar, să  simtă ”parfumul lemnului” și să aprecieze calitățile acestuia. A început să dea formă ramurilor de copaci, creeând mici opere. Abia din 2006 a început să sculpteze cu adevărat în lemn. Iar pasiunea sa a prins contur în proiectul de suflet 101 Frânturi de inimă, o expoziție de sculptură în lemn, deschisă în anul 2014 în Introdaqua, Italia, având ca teme: geneza și credința, familia, femeia ca o enigmă, bârfa, naivitatea și minciuna, ignoranța, cinismul și duplicitatea clasei politice, foametea – ca fenomen mondial, poluarea și efectele ei negative, durerea umană și dorința de însingurare, dreptatea și libertatea, frumosul și creația, valorile moralei și speranța de mai bine. Au urmat alte 4 expoziții: în 2015, Vorbele Lemnului, la Sulmona, în 2016 participă la expoziția colectivă 10X10 MAW, tot la Sulmona. În 2016 expoziția personală Parfum de lemn, iar în 2017 participă cu lucrări la expoziția colectivă Metamorphosis, BEYOND THE SHAPE, acum itinerată în Europa. Teme complexe și actuale, permanente și de impact care reprezintă gîndurile, ideile și sentimentele artistului despre oameni, viață, credință, adevăr, moralitate și bunătate.

O expoziție care vă invită la meditație, la descoperire și redescoperire de real și imaginar, de frumos și creativ, o provocare la un duo plastic, pânză și lemn, penel și daltă, culoare și formă în căutare de emoții, care au transformat vernisajul într-o întâlnire nu doar cu picturalul și sculpturalul ci și cu poezia, cu filosofia, cu umorul, cu frumosul, într-un cuvânt:  cu ARTA. Cele 101 sculpturi în lemn pe care Mihai Jitaru le-a adus acasă tocmai de la 2500 km, sunt însăși povestea vieții unui om, a unui artist, a unui pasionat de tot ce ne înconjoară, de viață, de frumos și care ne descoperă, prin mângâierea și modelarea lemnului, trăiri și sentimente, visuri și speranțe, a tot ceea ce întregește drumul vieții, cu bune și cu rele, cu urât și cu frumos, cu lupta continuă dintre bine și rău.

Fiecare lucrare, atent gândită și cu răbdare construită, este o filosofie, o idee de trăire personală a artistului și în același timp a oricărui privitor care se va regăsi în morala ce formează un tot unitar cu forma care a prins viață în mâinile făuritoare de frumos. Nimic nu este la voia întâmplării, nimic nu este pur și simplu doar o formă sculpturală, frumos modelată ci toate și fiecare în parte reprezintă un univers de imaginație, de provocare la meditație și analiză filosofică. De la teme religioase, la cele sociale, totul este văzut și transmis prin modelarea unui material atât de tradițional și atât de românesc. De la nuc la tei, de la plop la cedru toate au vorbit inimii și sufletului iar mâinile le-au modelat și au dat viață trăirilor artistului. Expresivitate și sensibilitate, profunzime și rigurozitate se regăsesc în modelajul acestor mici opere jitariene ce ne amintesc de formația sa de început, aceea de dascăl, de formator de tinere minți, de viitoare caractere.

Esteticul și pedagogicul se împletesc în forme și culoare, determinând o întoarcere în timp, o analiză a prezentului și o sclipire de esență a ceea ce va fi. Tot ce ne-nconjoară este trecut prin filtrul unei gândiri sănătoase, cum am spune a românului cu palmele bătătorite de truda pământului, transpuse artistic pentru ca ochiul să vadă, inima să simtă, sufletul să tresalte și gândul să pătrundă dincolo de obișnuit, pășind într-un tărâm al fantasticului. Natura, de la firul de iarbă, la vajnicul copac, viețuitoare de tot felul, de la buburuze la scorpioni, se regăsesc în această perpetuă golgotă a vieții, a existenței, într-un echilibru necesar și firesc. Circul lumii, lucrările de sculptură ce reprezintă măști, un proiect pe cât de provocator pe atât de complex, ne dezvăluie fizionomii de dincolo de aparențe, surprind acele măști ce unii le poartă în situații diverse, lăsând în urmă fața adevărată, transformând umanul în minciună, în falsitate și trădare.

Maestrul Mihai Jitaru ne invită să redescoperim natura, acel infinit care ne oferă frumosul și pe care noi, oamenii, trebuie să-l respectăm, importanța unei firești comuniuni între om și natură.

Explozia de culoare a picturii lui Viorel Maxim, vine să completeze agitația vieții, trecerea timpului, acel continuum al existenței, al anotimurilor, în metafore sensibile de cromatică. Spațiul este la pictorul Viorel Maxim, spectaculos, dinamic iar substanța imaginii de ansamblu este dată de tensiunea permanentă de căutare, de descoperire dar fără a se opri asupra unei finalități, tocmai această libertate conferind o încântare aparte privitorului. Culorile puternice, strălucitoare, ne descoperă un artist îndrăgostit de expresivitatea culorii.  Acuarela lui Viorel Maxim dezvăluie un suflet sensibil, un virtuos al  cromaticii echilibrate, un spirit meditativ și un fin observator al frumuseților naturii.

Invitatul celor doi expozanți, a fost dr. Edi Apostu, membru UAP, filiala Iași, care a subliniat valoarea, poezia și filosofia pe care privitorul le descoperă în lucrările de sculptură și pictură din expoziție și importanța pe care pasiunea o are în artă.

Așadar, Muzeul de Artă din Roman, vă invită să descoperiți frumosul, natura, poezia și filosofia, toate sub semnul: ARTEI!
Expoziția este deschisă publicului până pe 20 iulie 2017.

Muzeograf Mihaela Ciobanu

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy